Regulamin organizacyjny 2011
ZAŁĄCZNIK DO UCHWAŁY NR 53/644/2011
ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Z DNIA 13 WRZEŚNIA 2011 ROKU
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi
RODZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin organizacyjny Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, zwanego dalej Parkiem, określa ramowy zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zasady funkcjonowania Parku.
§ 2. Regulamin organizacyjny Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi stanowi podstawę działania Parku i opracowany został na podstawie:
- ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.)
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 marca 2005 r. w sprawie stanowisk oraz wymagań kwalifikacyjnych, jakie powinni spełniać pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach w Służbach Parków Krajobrazowych (Dz. U. Nr 41, poz. 395),
- rozporządzenia Nr 4/94 Wojewody Łomżyńskiego z dnia 10 grudnia 1994 r. w sprawie utworzenia Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi,
- rozporządzenia Nr 3/06 Wojewody Podlaskiego z dnia 23 maja 2006 r. w sprawie Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego z 2006 r. Nr 152, poz. 1406),
- Uchwały Nr III/19/11 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 10 stycznia 2011 r. zmieniającej rozporządzenie Wojewody Podlaskiego w sprawie Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 23, poz. 333),
- uchwały Nr III/20/11 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 23, poz. 334),
- uchwały Nr XXXI/365/09 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 31 sierpnia 2009 r. w sprawie nadania statutu Łomżyńskiemu Parkowi Krajobrazowemu Doliny Narwi,
§ 3. Zgodnie ze Statutem Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi do podstawowych zadań Parku należy:
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie ochrony środowiska i ochrony przyrody,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody,
- prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej związanej z ochroną przyrody i funkcjonowaniem Parku,
- współpraca z innymi instytucjami, organizacjami i służbami w zakresie ochrony przyrody parku,
- kontrola zgodności działań inwestycyjnych z planem ochrony parku,
- opracowywanie i gromadzenie informacji o stanie środowiska.
ROZDZIAŁ II
Zasady wykonywania funkcji kierowniczych oraz podział zadań pomiędzy
Dyrektora Parku a komórkami organizacyjnymi bezpośrednio podporządkowanymi
§ 4. Pracą Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi kieruje Dyrektor na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi pełną odpowiedzialność za wyniki pracy Parku.
§ 5. Funkcję kierowniczą Dyrektor Parku wykonuje przy pomocy bezpośrednio nadzorowanych pracowników Służby Parku Krajobrazowego zajmujących następujące stanowiska:
- głównego księgowego,
- stanowisko do spraw ochrony przyrody,
- stanowisko do spraw ochrony krajobrazu, wartości historycznych i kulturowych,
- stanowisko do spraw ochrony środowiska,
- stanowisko do spraw turystyki i rekreacji,
- stanowisko do spraw edukacji,
- stanowisko strażników.
§ 6. Pracownicy na poszczególnych stanowiskach wymienieni w § 5 wykonują zadania wynikające z kompetencji Dyrektora Parku.
§ 7. Dyrektora Parku zastępuje z urzędu główny księgowy. Zakres kompetencji dotyczy wszystkich spraw leżących w kompetencji zadań Dyrektora Parku, wynikających z pełnionej funkcji, o których mowa w § 3.
§ 8. Do zakresu działań Dyrektora Parku należą sprawy:
- wynikające z ogólnego kierowania samorządową jednostką budżetową, a w szczególności:
- określenie organizacji wewnętrznej Parku oraz form i metod pracy,
- dokonanie podziału zadań i kompetencji oraz nadzór nad wykonaniem zadań na wszystkich stanowiskach,
- opracowanie rocznych planów pracy i uzyskanie ich akceptacji przez Zarząd Województwa Podlaskiego,
- składanie rocznych sprawozdań z wykonania planów pracy,
- wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów prawnych oraz zleconych przez jednostkę nadrzędną,
- reprezentowania Parku na zewnątrz oraz składanie oświadczeń związanych z prowadzoną działalnością,
- nadzór nad działalnością merytoryczną Parku oraz pracami przygotowanymi przez pracowników bezpośrednio podporządkowanych Dyrektorowi,
- uczestnictwo w posiedzeniach Regionalnej Rady Ochrony Przyrody.
§ 9. Do wyłącznej kompetencji Dyrektora należy:
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących pracę Parku,
- podejmowanie decyzji kadrowych dotyczących pracowników Parku,
- podejmowanie decyzji zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji kierownictwa zakładu pracy w zakresie obrony cywilnej, spraw obronnych,
- decydowanie o przedmiocie organizacji wewnętrznej Parku.
§ 10. Do zakresu działania głównego księgowego należy:
- ścisła współpraca z Dyrektorem i kierowanie działalnością finansowo – księgową, za co ponosi pełną, bezpośrednią odpowiedzialność,
- planowanie budżetowe i opracowanie związanych z nim projektów planów finansowych Parku,
- prowadzenie rachunkowości budżetowej i planu finansowego oraz sprawozdawczości z ich wykonania,
- nadzór nad całokształtem gospodarki majątkowej, inwentaryzacyjnej i prawidłowym obiegiem dokumentów księgowych,
- prowadzenie spraw kadrowych, ubezpieczeń społecznych i majątkowych,
- prowadzenie spraw płacowych pracowników Parku, spraw związanych z funduszem świadczeń socjalnych,
- prowadzenie obsługi finansowej Parku,
- prowadzenie dokumentacji finansowej i nadzór nad zgodnością zakupu towarów i usług z ustawą o zamówieniach publicznych,
- podczas nieobecności dyrektora pełnienie obowiązków dyrektora.
ROZDZIAŁ III
Wewnętrzna struktura organizacyjna Parku
§ 11. 1. W Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi tworzy się następujące stanowiska pracy zaliczane do Służby Parków Krajobrazowych:
- Dyrektor,
- główny księgowy,
- stanowisko do spraw ochrony przyrody,
- stanowisko do spraw ochrony krajobrazu, wartości historycznych i kulturowych,
- stanowisko do spraw ochrony środowiska,
- stanowisko do spraw turystyki i rekreacji,
- stanowisko do spraw edukacji,
- stanowisko strażników.
- Zadania i czynności przewidziane dla poszczególnych stanowisk pracy wymienionych w ust. 1 wykonują pracownicy, zgodnie z indywidualnymi, ustalonymi dla nich zakresami czynności.
- W zależności od potrzeb możliwe jest dzielenie etatów i zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, a także łączenie stanowisk.
ROZDZIAŁ IV
Zakresy działania dla poszczególnych stanowisk pracy
§ 12. Czynności wspólne dla wszystkich stanowisk pracy:
Wszyscy pracownicy odpowiedzialni są za:
- należyte przechowywanie i ewidencjonowanie akt spraw, zbiorów zarządzeń, spisu spraw, rejestru,
- dbanie o powierzony sprzęt i mienie Parku,
- prowadzenie akt spraw zgodnie z zajmowanym stanowiskiem, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- postępowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami kultury (zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim),
- przestrzeganie dyscypliny pracy, tajemnicy służbowej i państwowej,
- utrzymywanie porządku na terenie siedziby Parku.
§ 13. Czynności dla poszczególnych stanowisk pracy:
- stanowisko do spraw ochrony przyrody:
- gromadzenie i opracowywanie materiałów dokumentujących stan przyrody Parku,
- prowadzenie monitoringu, obserwacji i ewidencji zdarzeń przyrodniczych,
- zamieszczanie na stronie internetowej parku zgromadzonych materiałów,
- wyznaczanie, opis i oznakowanie szlaków turystycznych i ścieżek dydaktycznych,
- współpraca z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w zakresie ochrony i tworzenia systemu obszarów i obiektów chronionych,
- współpraca z lokalnymi samorządami, konserwatorem zabytków i organizacjami ekologicznymi w zakresie ochrony Parku,
- gromadzenie eksponatów flory i fauny ich przechowywanie i udostępnianie,
- propagowanie i ochrona walorów krajobrazu przyrodniczego i kulturowego Parku i regionu,
- działanie na rzecz ochrony zagrożonych gatunków flory i fauny,
- opracowywanie materiałów do wydawnictw własnych Parku,
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych,
- stanowisko do spraw ochrony krajobrazu, wartości historycznych i kulturowych:
- kontrola zgodności realizacji inwestycji budowlanych z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i planem ochrony Parku,
- kontrola terenu i ocena zgodności z ustaleniami dotyczącymi prowadzenia działalności gospodarczej w odniesieniu do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i planu ochrony Parku i jej wpływu na stan przyrody,
- współpraca z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w zakresie ochrony i tworzenia systemu obszarów chronionych oraz ich zachowania,
- dokumentowanie stanu przyrody, krajobrazu i zabytków kultury materialnej Parku,
- gromadzenie eksponatów flory i fauny Parku,
- współpraca z lokalnymi samorządami, konserwatorem zabytków i innymi instytucjami i organizacjami w zakresie ochrony walorów przyrodniczych, historycznych krajobrazowych kulturowych Parku,
- propagowanie i ochrona walorów przyrodniczo – krajobrazowych Parku i regionu,
- propagowanie, promowanie i ochrona krajobrazu kulturowego,
- udział w postępowaniach dotyczących zmian w planach zagospodarowania przestrzennego, ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, strategii rozwoju gmin z terenu Parku i otuliny oraz województwa podlaskiego,
- działalność na rzecz ochrony zagrożonych gatunków flory i fauny,
- przygotowywanie materiałów do opinii wydawanych przez Dyrektora i Radę Parku,
- opracowywanie materiałów do wydawnictw własnych Parku,
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych,
- stanowisko do spraw ochrony środowiska:
- prowadzenie lustracji terenu w zakresie zagospodarowania, wykorzystania i składowania odpadów stałych oraz przygotowywanie wniosków do lokalnych samorządów i instytucji odpowiedzialnych za przestrzeganie zasad zagospodarowania odpadów w celu ograniczenia ich wpływu na środowisko,
- prowadzenie lustracji terenu pod kątem zakazu wylewania gnojowicy i ograniczenia nawożenia mineralnego w dolinie Narwi,
- współdziałanie z Inspekcją Ochrony Środowiska w zakresie kontroli obór bezściółkowych,
- kontrola stanu użytków ekologicznych i podejmowanie działań zmierzających do ich zagospodarowania zgodnego z Planem Ochrony Parku,
- prowadzenie prac monitoringowych flory i fauny parku,
- udostępnianie wyników prac monitoringowych i badawczych,
- współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie realizacji prac semestralnych i dyplomowych o tematyce związanej z zagadnieniami poznania, ochrony i udostępniania obszarów Parku,
- organizacja badań naukowych i współpraca z ośrodkami naukowymi w zakresie tematów badawczych realizowanych na obszarze parku i prowadzenia badań środowiska przyrodniczego,
- opracowywanie materiałów do wydawnictw własnych Parku,
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych,
- stanowisko ds. turystyki i rekreacji:
- projektowanie i wyznaczanie ścieżek dydaktycznych,
- opracowywanie i wydawanie publikacji popularyzujących walory parku,
- koordynowanie i organizowanie imprez turystyczno-edukacyjnych,
- monitorowanie programów edukacyjnych w szkołach celem zapewnienia zgodności oferty edukacyjnej parku z programem szkolnym.
- organizowanie i realizacja programów edukacyjnych w zakresie ochrony walorów Parku.
- turystyczne zagospodarowanie i udostępnianie Parku zgodnie z planem ochrony Parku, maksymalne dostosowanie rodzaju i form zagospodarowania turystycznego do walorów przyrodniczych i kulturowo–krajobrazowych,
- modernizację istniejącej i budowę nowej bazy turystycznej w dostosowaniu wielkością i formą do otoczenia przyrodniczego i kulturowego,
- ukierunkowywanie i ograniczanie swobodnie wyznaczonych dróg, tras i szlaków.
- współpraca z osobami, organizacjami i instytucjami świadczącymi usługi turystyczne na terenie Parku i otuliny,
- udział w pracach przy realizacji wniosków pomocowych.
- utrzymanie należytej czystości pomieszczeń siedziby Parku,
- prowadzenie informacji na stronach internetowych Parku,
- obsługa sekretariatu dyrektora: odbieranie i wysyłanie korespondencji,
- prowadzenie kalendarza spotkań, obsługa telefonu i faxu,
- ścisła współpraca z pracownikami służby parku.
- stanowisko do spraw edukacji:
- opracowywanie, materiałów dydaktycznych i dokumentacyjnych przyrody Parku,
- gromadzenie danych i wyników badań środowiska przyrodniczego, wydawnictw i publikacji z zakresu ochrony przyrody,
- opracowywanie tematów i gromadzenie materiałów do edukacji ekologicznej w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
- praktyczne prowadzenie zajęć edukacyjnych z młodzieżą szkolną,
- współpraca z Kuratorium Oświaty i Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w zakresie edukacji ekologicznej,
- projektowanie i urządzanie ścieżek dydaktycznych,
- współpraca z instytucjami państwowymi, samorządowymi i organizacjami ekologicznymi w zakresie ochrony przyrody i popularyzacji wiedzy przyrodniczej oraz turystyki,
- współpraca z wydawnictwami publikującymi wyniki prac badawczych i monitoringowych,
- współpraca ze szkołami ponadgimnazjalnymi i uczelniami wyższymi w zakresie organizacji praktyk,
- opieka nad uczniami i studentami odbywającymi praktyki w Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi,
- rozprowadzanie wydawnictw własnych Parku,
- prowadzenie strony internetowej Parku,
- współpraca z parkami krajobrazowymi województwa podlaskiego w ramach porozumienia zmierzającego do utworzenia Lokalnych Ośrodków Edukacji Ekologicznej,
- opracowywanie materiałów do wydawnictw własnych Parku,
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych,
6) stanowisko strażników:
- współdziałanie z organami, instytucjami bezpośrednio związanymi z ochroną przyrody i krajobrazu w zakresie egzekwowania i eliminowania naruszeń przepisów,
- prowadzenie działalności kontrolno – lustracyjnej na terenie Parku i otuliny,
- inwentaryzacja cennych pod względem przyrodniczym obiektów i wnioskowanie o objęcie ich ochroną prawną,
- kontrola prawidłowości funkcjonowania obiektów poddanych pod ochronę (rezerwaty przyrody, pomniki przyrody, użytki ekologiczne, strefy ochronne stanowisk lęgowych rzadkich ptaków),
- informowanie Dyrektora Parku o wszelkich nieprawidłowościach stwierdzonych w terenie,
- opracowywanie materiałów do wydawnictw własnych Parku,
- kontrola stanu oznakowania Parku tablicami urzędowymi i informacyjnymi oraz bieżące ich uzupełnianie.
ROZDZIAŁ V
Zasady ustalania zakresów czynności oraz obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
dla poszczególnych stanowisk pracy
§ 14. 1. Zakres czynności na poszczególnych stanowiskach ustala Dyrektor w oparciu o akty prawne dotyczące powołania Parku, a ich przyjęcie do realizacji potwierdza pracownik własnoręcznym podpisem.
- Koordynację i nadzór nad opracowywaniem zakresów czynności, ich zgodności ze strukturą organizacyjną i obowiązującymi przepisami sprawuje dyrektor Parku.
§ 15. 1. Pracownicy Parku powinni w szczególności:
- chronić interesy państwa i zakładu pracy wykonując swoje obowiązki w sposób zapewniający sprawną i prawidłową realizację zadań Parku,
- stale podnosić swoje kwalifikacje zawodowe oraz doskonalić wykonywanie pracy na powierzonym stanowisku.
- Do podstawowych obowiązków pracowników Dyrekcji Parku należy:
- sumienne i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa wykonywanie zadań wynikających z zajmowanego stanowiska,
- gruntowne zaznajomienie się z przepisami prawa obowiązującymi na zajmowanym stanowisku,
- właściwe planowanie i organizacja pracy na zajmowanym stanowisku,
- sumienne wykonywanie poleceń służbowych,
- wnikliwe, szybkie i bezstronne rozpatrywanie i załatwianie spraw,
- troska o ochronę mienia państwowego i zakładowego,
- przestrzeganie dyscypliny pracy, tajemnicy służbowej i państwowej,
- przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.
ROZDZIAŁ VI
Zasady postępowania przy opracowywaniu wewnętrznych aktów prawnych
Dyrektora Parku i sposób ich realizacji
§ 16. 1. W Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi obowiązują następujące, wewnętrzne akty prawne:
- zarządzenia wewnętrzne Dyrektora Parku,
- inne dokumenty: regulaminy, instrukcje, wytyczne.
- Opracowanie projektu wewnętrznych aktów prawnych obejmuje jego przygotowanie pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym.
- Projekty wewnętrznych aktów prawnych, wymienionych w ust. 1 przygotowuje pracownik, z którego stanowiskiem pracy dokument jest związany.
- Projekty wewnętrznych aktów prawnych wymagają uzgodnienia z głównym księgowym jeżeli postanowienia projektu dotyczą spraw finansowo – księgowych.
- Po podpisaniu aktu prawnego przez Dyrektora Parku zapoznawane z nim jest stanowisko pracy, celem podjęcia niezbędnych czynności zapewniających pełną jego realizację.
- Akty prawne przechowywane są w teczce „Zarządzenia Dyrektora ŁPKDN”.
ROZDZIAŁ VII
Zasady planowania pracy Parku
§ 17. 1. W Parku obowiązuje roczny plan pracy.
- Roczny plan pracy Dyrekcji Parku powinien obejmować podstawowe zadania przewidziane do realizacji w danym roku.
- Roczny plan pracy Dyrekcji Parku powinien zawierać zadania wynikające ze Statutu Dyrekcji Parku, planu ochrony ŁPKDN, oraz zadania wynikające z uzgodnień z Departamentem Infrastruktury i Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
- Roczne plany pracy i sprawozdania z ich wykonania dyrektor Parku przedkłada do akceptacji Zarządowi Województwa Podlaskiego.
§ 18. 1. Za opracowanie i realizację rocznych planów pracy odpowiadają specjaliści, zgodnie z tematyką obejmującą dane stanowisko.
- Ogólny nadzór nad planowaniem i realizacją planów pracy sprawuje Dyrektor Parku.
ROZDZIAŁ VIII
Kontrola wewnętrzna działalności Parku
§ 19. 1. Kontrolę wewnętrzną Parku sprawuje Dyrektor i główny księgowy.
- Kontrole wewnętrzne mają charakter nieplanowany. Wykonanie kontroli następuje na osobiste polecenie Dyrektora Parku.
ROZDZIAŁ X
Zasady podpisywania pism i decyzji
§ 20. 1. Dyrektor Parku podpisuje osobiście następujące dokumenty:
- w sprawach zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Dyrektora Parku,
- wystąpienia, informacje, sprawozdania i wszystkie pisma adresowane do Ministra, Wojewody, Marszałka Województwa Podlaskiego, Zarządu Województwa Podlaskiego, Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Ochrony Środowiska, Wójtów i Burmistrzów,
- odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników Parku,
- decyzje i dokumenty dotyczące spraw osobowych pracowników Parku,
- odpowiedzi na wystąpienia i zalecenia pokontrolne naczelnych i wojewódzkich organów kontroli,
- inne dokumenty zastrzeżone do podpisu dyrektora na podstawie odrębnych przepisów i decyzji.
- Podczas nieobecności Dyrektora Parku dokumenty wymienione w ust. 1 podpisuje główny księgowy lub inna osoba wyznaczona pisemnie do pełnienia zastępstwa na czas nieobecności.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe
§ 21. 1. Schemat organizacyjny Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.
- Stan etatów na poszczególnych stanowiskach pracy w Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Regulamin organizacyjny Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi wchodzi w życie z dniem 13 września 2011 roku.
Załącznik
do Regulaminu Organizacyjnego
Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi
Stan etatów na poszczególnych stanowiskach pracy
w Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi
Lp. | Stanowisko | Etaty |
1 | Dyrektor | 1 |
2 | główny księgowy | 1 |
3 | stanowisko do spraw ochrony przyrody | 1 |
4 | stanowisko do spraw ochrony środowiska | 1 |
5 | stanowisko do spraw ochrony krajobrazu, wartości historycznych i kulturowych | 0,5 |
6 | stanowisko do spraw edukacji, turystyki i rekreacji | 0,5 |
7 | stanowisko strażników | 1 |
Metryka strony